Tiyatro oyuncusu olmanın getirdiği sorumluluklar nelerdir?
Teksti iyi özümsemek, incelemek ve böylece ezber kolaylaşır. Rejisörün yorumuna öncelik göstermeli.
Actors Studio’daki eğitim sürecinizi anlatır mısınız?
Bizim konservatuvardaki eğitimden farklı olarak 4 yıllık eğitim içinde: Oyunculuğun alt yapısını en çağdaş şekilde öğretiyorlardı, bütün sanat dallarını ele alarak.
Türk Tiyatrosu’nun bugününü nasıl değerlendiriyorsunuz?
Şimdi daha çok yazarı var. Genç yazarlara güveniyorum. Orhan Pamuk ödülünü aldıktan sonra bütün dünya genç yazarlara önem vermeye başladı.
Özel olarak takip ettiğiniz tiyatro ekipleri var mı?
Undergroundları takip ediyorum. Şu anda öğrencim, Nazlı Başaran absürt güzel bir oyun çıkardı. Yazdı, yönetti ve oynadı. Oyunun adı “Girdap”, sezona da devam edecek.
TAL için ne söylersiniz?
TAL (Tiyatro Araştırma Laboratuvarı) olarak da yeganeyiz. Felsefemiz var: Ontoloji. Oyunculuk türleri, yazarlık türleri, Arto, Genius gibi… Yazarlardan yola çıkıp kendi yolunu bulsun, kendi çağdaş türünü yaratsın diye açtık. Ressam Süleyman Velioğlu, Haluk Şevket Ataseven, Ahmet Cemal gibi buna baş koymuş insanlar bize yardımcı oldu.
Bir oyuncuya bir tavsiyede bulunacak olsanız bu ne olurdu?
Kendi yolunu bulması, kendi bildiklerini özümsemesi, en iyi teknik budur. Sonra da kendini tartsın. Sinema mı, tiyatro mu yapmak istiyor? TAL araştırma yapan herkese açıktır.
Pek çok sahnede, çok fazla role hayat verdiniz. Sizin için en unutulmaz olan hangisiydi?
Hepsi benim çocuğum gibidir. Hiçbirini diğerinden ayıramam. Bazısı dönem, bazısı çağdaş…
Oyunculuğun “kamera önü” dediğimiz bir dönemindeyiz. Bu gereklilik size ne hissettiriyor?
Tersi daha doğru. “Tiyatro yaparken, sinema da yaparım” diyor bazıları. İkisinin ilkeleri o kadar ayrı ki, önce neyi yapmak istiyorsa onun okulunu okusun. Eskiler yapa yapa öğrendi sinemayı.
Bir oyuncu, yönetmen olarak size göre bir tiyatro metninin olmazsa olmazı nedir?
Yazara göre değişir, döneme göre değişir, yaşına göre değişir… En büyük yaratıcı yazardır. Onun öncüsü.
En sevdiğiniz tiyatro metni hangisi?
Shakespeare’ın bütün oyunları.
Röportaj: Ezgi Gizem Gülümser